Innostuinpa kirjoittamaan tänne vielä toisesta Vihreän Langan uutisoimasta aiheesta. Uutisen mukaan Euroopan Unioni harkitsee ekotuotteille arvonlisäveron alennusta (Vihreä Lanka 12/2008). Brysselin huippukokouksessa kokoontuneet EU-maiden johtajat ovat kehottaneet komissiota ottamaan asian huomioon valmisteilla olevassa arvonlisäverouudistuksessa. Uudistuksen odotetaan valmistuvan kesäksi. Lehden mukaan veroa voitaisiin laskea nykyisestä viidestätoista viiteen prosenttiin, ja se voisi koskea muun muassa vähäpäästöisiä autoja, erityismateriaaleja, energiansäästölamppuja ja kodinkoneita.

Hyvä, hyvä. Tällaisia ekologisempaan kuluttamiseen ohjaavia toimia ehdottomasti tarvitaan. Mutta samaan aikaan kannattaa muistaa, että vielä ekotuotteen hankintaakin parempi vaihtoehto on jättää koko hankinta tekemättä. Serenitas kirjoittaa blogissaan Hesarissa esillä olleesta aiheesta ”Ilmastolla myydään – ole tarkkana kuluttaja”. Hän on huolissaan siitä, miten meihin kuluttajiin on helppo vedota tunteenomaisin keinoin, sillä podemme ilmastonmuutoksesta huonoa omaatuntoa. Mutta kuten kaikessa kuluttamisessa ja siihen liittyvässä markkinoinnissa, saatamme markkinointiviestien tulvan ja niiden synnyttämien tarpeiden keskellä unohtaa, että tarvetta ei alun perin ollutkaan olemassa. Paitsi markkinoijan tarve myydä meille jotain – edes astetta ekoystävällisempänä versiona.